Ταχυδρομεία: Έρχεται το μοντέλο «ψυγείου περιπτέρων»

Σε λίγα χρόνια τίποτε δε θα είναι όπως σήμερα στον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Στη νέα αυτή εποχή όσοι επενδύουν στην καινοτομία και στις «έξυνες» και λειτουργικά και οικονομικά λύσεις θα επιβιώσουν.

Αυτό αναφέρουν στελέχη της ταχυδρομικής αγοράς με αιχμή τις μνείες του νομοσχεδίου του ΥΠΑΝ που έχει κατατεθεί στη Βουλή και όπου προβλέπονται αλλαγές στον κλάδο.

Με αυτό το Ν/Σ δίνεται δυνατότητα εγκατάστασης αυτόματων μηχανημάτων για την παραλαβή και παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων («postal lockers») σε χώρους και ακίνητα των ΟΤΑ Α’ βαθμού, του Δημοσίου, δημοσίων επιχειρήσεων και εν γένει σε δημόσιους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, από επιχειρήσεις οι οποίες παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες.

Ουσιαστικά ανοίγει η δυνατότητα σε εταιρίες να αξιοποιούν το δημόσιο χώρο με στήσιμο ειδικών εγκαταστάσεων αυτόματης εξυπηρέτησης για τη διανομή δεμάτων σε στυλ self service. Για όλα αυτά βέβαια απαιτούνται επενδύσεις σε εξοπλισμό, καινοτομία και ψηφιακές εφαρμογές. Ουσιαστικά το νομοσχέδιο ανοίγει ένα παράθυρο για εξελίξεις που όμως στο εξωτερικό τρέχουν πολύ γρήγορα. Έτσι διεθνώς σε πολλές χώρες λειτουργούν ήδη εταιρείες με δίκτυο PUDOs (Pick-Up, Drop-Off) το οποίο είναι carrier-agnostic δηλαδή μπορεί να παραδίδει-παραλαμβάνει οποιαδήποτε εταιρεία αξιοποιώντας την εγκατάσταση αποθήκευσης με καταβολή τελών.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Σιγκαπούρης της οποίας η σχετική εταιρεία Locker Alliance ιδρύθηκε από το κράτος και εξυπηρετεί πολλές εταιρείες μεταξύ των οποίων η Singapore Post και η DHL. Το σημαντικό πλεονέκτημα αυτής της λύσης είναι η επίτευξη οικονομιών κλίμακας καθώς δεν χρειάζεται η κάθε εταιρεία να αναλαμβάνει ξεχωριστό κόστος εγκατάστασης-διατήρησης δικτύου ταχυδρομικών «ΑΤΜ», ενώ μειώνεται η αδρανής χωρητικότητα. Αποφεύγεται και η αισθητική που συναντάμε στα περίπτερα ψυγείων με την κάθε εταιρεία να στήνει το δικό της.

Παράλληλα με αυτόν τον τρόπο οι πελάτες μπορούν να εξυπηρετούνται επί 24ώρου βάσεως. Αυτό δυνητικά αυτό μειώνει το κόστος παράδοσης παραλαβής για πελάτες και εταιρείες, ειδικά δε για τις τελευταίες δίνεται η δυνατότητα υποκατάστασης των επανδρωμένων σημείων εξυπηρέτησης (καταστήματα).

Φυσικά εδώ είμαστε μάλλον μακριά από αυτές τις εξελίξεις παρότι στον κλάδο τρέχουν επενδύσεις και εκτιμάται ότι πολλοί θα ενδιαφερθούν για το ταχυδρομικό έργο που ανοίγεται με αυτόν τον τρόπο επί του δημοσίου χώρου. Είναι ενδεικτικό ότι σε επενδύσεις με μεγάλο αυτοματοποιημένο κέντρο διανομής προχωρά η ACS στην Πέτρου Ράλλη ενώ και τα ΕΛΤΑ προωθούν ένα μεγάλο πλάνο εταιρικού μετασχηματισμού.

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο πάντως, οι χώροι τοποθέτησης των μηχανημάτων («postal lockers») είναι σημεία εύκολης πρόσβασης σε περιοχές με συχνή διέλευση ή παρουσία κοινού, όπως πλατείες, πεζοδρόμια, διάδρομοι και είσοδοι κτιρίων, προκειμένου να επιτευχθούν η καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών και η ασφάλεια των μηχανημάτων.

Η δαπάνη για την προμήθεια, την εγκατάσταση, τη συντήρηση, την επισκευή και τεχνική κάλυψη των αυτόματων μηχανημάτων παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») βαρύνει αποκλειστικά τις εταιρείες ταχυμεταφορών στην ιδιοκτησία των οποίων θα ανήκουν.

Για την εφαρμογή του παρόντος, οι O.T.A. α’ βαθμού, το Δημόσιο και οι δημόσιες επιχειρήσεις στα ακίνητα ή τους χώρους των οποίων εγκαθίστανται τα αυτόματα μηχανήματα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») συνάπτουν σύμβαση με την εταιρεία ταχυμεταφορών, η οποία καταβάλλει αποζημίωση για τη χρήση του χώρου που καταλαμβάνει το μηχάνημα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal locker»). Η αποζημίωση αυτή δεν υπερβαίνει μηνιαίως το ποσό των 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.) της επιφάνειας που καταλαμβάνει το ανωτέρω μηχάνημα σε εξωτερικό χώρο, και το ποσό των 10 ευρώ ανά τ.μ. της επιφάνειας που καταλαμβάνει το μηχάνημα σε εσωτερικό χώρο.

Γιώργος Αλεξάκης

  • ταχυδρομεία
  • ταχυδρομικές υπηρεσίες
  • νομοσχέδιο
  • υπουργείο ανάπτυξης

    Άλλα τελευταία άρθρα Κατηγορίας